Accions d’adequació dels accessos i les instal·lacions dels espais d’oci del centre per afavorir el benestar i la qualitat educativa

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, accions per a la millora dels accessos al centre i les instal·lacions dels espais d’oci del pati. La importància d’adequar els espais i les instal·lacions del centre educatiu des d’una perspectiva de promoció de la salut, són: prevenir la malaltia, millorar la productivitat, reduir l’absentisme i reduir costos en atendre problemes de salut. L’accés i els espais d’oci són espais on es realitzen activitats i trobades informals, de molta importància per mantenir el sentiment de pertinença a la comunitat. El centre pot incidir en la millora, entre d’altres, de:
  • L’accés al centre amb mitjans actius i saludables: disposar de aparcament per a bicicletes, dissenyar “rutes segures” en col·laboració amb les institucions municipals.
  • Les instal·lacions en funció de la diversitat funcional: eliminar barreres arquitectòniques, donar l’amplada suficient a les portes, disposar de senyalització adaptada a diferents capacitats, fonts adaptades.
  • Adequació de les instal·lacions en funció del nombre d’estudiants: garantir una amplada suficient dels accessos i espais d’oci del centre, establir i mantenir una ràtio persona/m2 adequada per al desenvolupament de les activitats d’esbarjo, tenir espais oberts i diàfans sense racons amagats o de difícil accés.
  • Adequació de les instal·lacions en funció de limitacions físiques i mobilitat: crear itineraris accessibles de comunicació entre la via pública i l’entrada de l’edifici. L’equip directiu ha de tenir contacte directe amb l’Ajuntament per comunicar qualsevol desperfecte que pugui afectar el benestar de l’alumnat. L’equip directiu també ha de comunicar aquests desperfectes a alumnes i famílies, especialment en els casos de persones amb mobilitat reduïda.
  • Elements de joc i infraestructura: introduir elements de joc diversos, crear espais tranquils de descans i conversa, afegir elements naturals, combinar espais assolellats i ombres i espais que permetin la pràctica d’exercici físic.
  • Punts d’aigua: vetllar per una bona hidratació de l’alumnat.
  • Promoure la coordinació i la col·laboració entre centres educatius i institucions per aprofitar les instal·lacions existents.
  • Dissenyar programes educatius d’oci saludable: presentar alternatives a l’oci poc saludable.
  • Equips professionals: augmentar el nombre de docents atenent el pati i col·locar reforços a les zones més conflictives. Oferir formació i debatre sobre el clima desitjat al pati.

Fonts