Accions d’adequació dels equipaments, el mobiliari de les aules i les condicions tèrmiques i ambientals per afavorir el benestar de la comunitat educativa i la qualitat educativa

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, accions per a la millora dels equipaments i el mobiliari de les aules, en relació amb les necessitats del professorat i l’aprofitament de l’alumnat. També es mostren les accions per a la millora de les condicions tèrmiques a les aules i a les ambientals exteriors, tenint en compte que algunes de les condicions mediambientals amb efectes per a la salut presents en un centre educatiu són: sorolls, temperatures extremes, vibracions, radiació, il·luminació, ventilació. Els espais, interiors i exteriors, han de ser espais agradables que convidin a sentir-se part de la comunitat educativa. Han de facilitar la llibertat de moviments i permetre mobilitzacions periòdiques. El mobiliari ha de permetre diversos usos i ha de ser còmode. No hauria de condicionar la mateixa postura durant molt de temps i, en tot cas, no condicionar postures poc ergonòmiques. El centre pot incidir en la millora, entre d’altres, de:
  • Guia o manual d’ús de les eines i maquinària existent en el centre i protocol d’actuació, en cas necessari, a les aules de tecnologia i laboratori: Recull de les mesures preventives dels riscos associats i protocol d’actuació.
  • Confort a les aules: Potenciar l’ús de llum natural, amb elements protectors del sol i de l’excés de calor. Garantir una ventilació i una acústica correctes. Disposar de mobiliari adaptat a diversitats funcionals. Usar colors que afavoreixin la concentració.
  • Adequació de l’espai i del mobiliari per afavorir la pedagogia: Espais flexibles, que afavoreixin la concentració i la col·laboració entre alumnes, que permetin el treball en grup i l’elaboració de projectes.
  • Aules correctament equipades: Projector, pissarra digital, ordinador per a ús del professorat i de l’alumnat.
  • Adequació de les instal·lacions en funció de l’alumnat del centre: Amplada de les entrades i sortides a les aules, espai de les escales. Minimitzar l’espai insuficient amb una organització adient.
  • Adequació de les instal·lacions en funció de la diversitat funcional: Eliminació de barreres arquitectòniques.
  • Garantir la seguretat de privacitat als vestidors a l’hora d’educació física: Vetllar per garantir el confort i la seguretat d’intimitat durant el temps d’higiene a les dutxes del centre educatiu.
  • Confort a les aules: Vetllar per una bona ventilació i il·luminació a les aules. Establir rutines de ventilació.

Fonts