Accions dirigides a treballar la consciència d’un mateix

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, accions que afavoreixin el treball de l’autoconeixement i la projecció personal. L’autoconeixement és un concepte psicològic que implica definir la pròpia visió d’un mateix i identificar les potencialitats i capacitats de cadascú. Aquest procés de reconeixement està íntimament relacionat amb el fet de descobrir quina és la imatge del propi jo que projectem i de quina manera es correspon amb els nostres sentiments, pensaments i emocions. El centre podria realitzar alguna d’aquestes accions, entre altres:
  • Elaboració d’un projecte: Elaborar un projecte que inclogui actuacions per fomentar i incorporar el treball de l’autoconeixement i la projecció personal de manera transversal, un projecte que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Treballar l’autoconeixement: Incorporar activitats d’autoconeixement a les aules, per tal que els alumnes aprenguin la importància de reflexionar sobre un mateix i puguin tenir més clares les seves aptituds, valors, debilitats, etc. i definir-se com a persones sanes amb virtuts i adquireixin consciència de les seves capacitats i potencialitats. Treballant l’autoconeixement, els alumnes també tindrien més fàcil encarar el seu futur educatiu en moments clau, com ara el camí que volen seguir un cop finalitzada l’ESO.
  • Treballar l’acceptació d’un mateix: Realitzar activitats de reflexió i de treball en què els alumnes aprenguin a identificar-se i puguin expressar de manera oberta i espontània els seus valors, creences i actituds. També ajudar-los a aprendre a expressar els seus sentiments i emocions.
  • Integració dels objectius personals de cada alumne a l’aula: Que els professors coneguin els objectius dels alumnes i incorporin les inquietuds més fermes com a temes de treball a l’aula. És a dir, que s’ofereixin pràctiques educatives que vetllin pel benefici del desenvolupament personal de l’alumnat.
  • Fomentar des del centre accions i activitats que afavoreixin el creixement personal de l’alumnat. Es podrien promocionar, entre altres, voluntariat i estades a l’estranger.
  • Adaptació de les actuacions a les diferents capacitats de cada alumne: Tenir en compte les necessitats educatives de cada alumne en les diferents activitats que s’executin a l’aula. També es podria disposar de material adaptat, en cas que fos necessari, i oferir formació específica al professorat davant de situacions molt concretes.
  • Formació al professorat sobre com treballar objectius: Oferir formació al professorat perquè aprengui a desenvolupar tècniques per ajudar els alumnes a treballar la seva projecció personal de vida.

Fonts