Accions dirigides a treballar sentiments i emocions

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, accions que afavoreixin el treball de l’autoestima i el control i gestió de les emocions. Les emocions són reaccions psicofisiològiques que representen modes d’adaptació a certes situacions ambientals o d’un mateix. L’autoestima és el grau de satisfacció personal que un individu té de si mateix. Es construeix mitjançant un joc dinàmic entre el que la persona voldria ser i el que creu ser, i també amb la comparació amb els altres. Les opinions de les persones importants per als joves (pares, educadors, metges, amics) són clau en la pròpia autoestima. Els professionals han de vetllar perquè la classe sigui un entorn on els alumnes se sentin segurs a l’hora d’expressar sentiments i emocions, sense por a ser jutjats pel professor o els seus companys. El centre podria realitzar alguna d’aquestes accions, entre altres:
  • Elaboració d’un projecte: Elaborar un projecte que inclogui actuacions a realitzar per incorporar el treball de l’autoestima i la gestió de les emocions de manera transversal, un projecte que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Treballar la identificació de les emocions i aprendre a gestionar-les: Tallers per identificar les emocions i aprendre a gestionar-les. És important saber gestionar les emocions, ja que la vulnerabilitat pot comportar problemes per a la salut.
  • Tallers per aprendre a expressar les emocions d’una manera assertiva i de gestió de la violència.
  • Treballar l’autoestima i l’acceptació d’un mateix: Realitzar activitats de reflexió i de treball en què els alumnes aprenguin a acceptar-se.
  • Tallers per aprendre a perdre la vergonya.
  • Reforç positiu: Els professionals han de fomentar que els alumnes se sentin valorats pels seus mèrits, han de reforçar les seves capacitats positives, i el respecte entre companys.
  • Formació per a professorat i pares sobre gestió de les emocions i tècniques de motivació.

Fonts