Accions dirigides a fomentar les possibilitats de l’alumnat d’afrontar el futur amb optimisme

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu es proposa i implementa accions per conèixer la percepció que els alumnes tenen del seu futur i visualitzar-lo amb optimisme. Els alumnes de secundària tenen la necessitat d’identificar el seu futur com un valor segur i d’encarar-lo amb optimisme. Caldria saber en quina mesura el conjunt de la comunitat educativa treballa perquè els alumnes percebin el seu futur com un espai de seguretat, èxit i ple d’expectatives il·lusionadores. Martin Seligman, psicòleg de la Universitat de Pennsilvània, considera que l’optimisme d’una persona està molt relacionat amb la responsabilitat que assumeix sobre el que li succeeix i, per tant, es qüestiona què és el que pot fer per rectificar, millorar o canviar una determinada situació.
  • Elaboració d’un pla de comunicació en què s’abordin la modificació del llenguatge, els missatges positius i l’orientació de determinades activitats enfocades cap a una visió més positiva i optimista, un pla que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Promoure positivitat com a factor de protecció i manteniment d’una adequada salut mental i realitzar accions que permetin als estudiants aprendre a gaudir del dia a dia i del que els envolta.
  • Treball de les pors cap al futur: Accions a l’aula en què es comparteixin les pors que genera el futur i es creï un clima íntim d’acceptació i afrontament d’aquestes.
  • Debats entre el professorat: Seria interessant que els professors es preguntin i debatin com poden afavorir que els alumnes entenguin el futur com un espai de seguretat, èxit i ple d’expectatives optimistes i positives.

Fonts