Accions dirigides a fomentar la desconnexió i la relaxació dins l’horari lectiu

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, accions per afavorir que tota la comunitat educativa pugui desconnectar després de les jornades de treball a l’aula i durant les pauses entre classes. La fatiga i l’ansietat són mecanismes naturals de resposta a les preocupacions i a l’estrès físic o emocional i no són preocupants per si mateixes: un és capaç de recuperar-se del cansament mentre dorm. En aquest sentit, diem que el son hauria de ser reparador i de qualitat. La mala qualitat del son afecta el benestar emocional perquè altera l’estat d’ànim i disminueix la capacitat de concentració i el nivell d’energia. El centre podria realitzar alguna d’aquestes accions, entre altres:
  • Elaboració d’un projecte que afavoreixi la desconnexió tant en horari no lectiu com entre classes i que abraci diversos espais i activitats, entre ells el pati. Un projecte que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Exercicis de relaxació: Contractació d’un o una professional que dinamitzi relaxacions guiades i ofereixi exercicis de flexibilitat, estiraments i compensació postural, i que implementi altres tallers desestressants, com ara sobre meditació o sobre teràpies per riure.
  • Finalització de la classe dins de l’horari: El professorat s’hauria d’ajustar a l’horari establert i començar i finalitzar la classe amb puntualitat.
  • Deures i exàmens sense excés: Procurar no posar més de dos exàmens en un mateix dia i controlar el volum de deures. Els deures i els exàmens treuen hores d’esbarjo i descans, ambdós molt necessaris durant l’adolescència.
  • Formació en tècniques de relaxació per al professorat: Tant perquè pugui realitzar alguna activitat a l’aula quan els alumnes estan poc concentrats, com per a si mateix, durant les hores fora de l’aula.
  • Avaluació de la qualitat de l’esbarjo: Oferir l’esbarjo com a espai educatiu, és a dir, realitzar una intervenció educativa per afavorir la diversificació de les activitats que es realitzen al pati, tenint en compte les necessitats i preferències de l’alumnat i valorar si la pista poliesportiva no és l’espai central i si no hi ha una promoció inconscient del futbol, per l’oferiment de pilotes com a element principal de joc. Per aprofitar el pati com a espai educatiu cal:
    • Incloure’l dins l’agenda educativa
    • Cercar estratègies i metodologies de transformació dels patis
    • Establir criteris per a la seva construcció i disseny
    • Un compromís clar i coordinat de les institucions públiques, la comunitat educativa i la societat civil

Fonts