Accions per a la promoció d’un entorn segur en relació amb els factors de risc als quals pugui estar exposada la comunitat educativa

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, actuacions per promoure un entorn segur als centres educatius. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), les condicions socials, econòmiques o biològiques, les conductes o ambients associats o causants d’un increment de la susceptibilitat de contraure una malaltia específica, una salut deficient o lesions són un factor de risc. És a dir, la possibilitat que un perill es materialitzi. Els riscos poden ser reals, potencials o fortuïts. Els factors de risc associats a la salut a tenir en compte en un centre educatiu són, entre d’altres:
  • Condicions ambientals: sorolls, temperatures extremes, vibracions, radiació, il·luminació, ventilació. Contaminants presents en el medi ambient, especialment totes aquelles substàncies perilloses que es poden manipular en laboratoris i tallers docents: pols, vapors, líquids, dissolvents.
  • Càrregues de treball i exigència física de les tasques encomanades: poc espai, condicions ambientals poc satisfactòries, males postures.
  • Contingut i organització del treball i exigència en les tasques encomanades: estrès, angoixa, falta de motivació, insatisfacció per no aconseguir els objectius proposats.
  • Condicions de seguretat o materials que poden influir en l’accidentalitat: manca d’extintors, de sortides d’emergència o d’equips d’emergència; instal·lacions defectuoses (elèctriques o de seguretat); manca d’informació als laboratoris.
Exemples d’actuacions per promoure un entorn segur per a la salut als centres educatius poden ser:
  • Revisions periòdiques de la presència de factors de risc associats a la salut tenint en compte les necessitats específiques de l’alumnat del centre i que s’inclourien en el pla d’emergència del centre educatiu.
  • Simulacres d’actuació davant d’un accident als laboratoris i tallers: aprendre a fer servir els extintors, a col·locar-se les mascaretes i a seguir el circuit d’evacuació.
  • Formació en riscos laborals i primers auxilis: tant per al professorat com per a l’alumnat, per part d’entitats del territori com ara Creu Roja o professionals de l’Ajuntament.
  • Presència de personal de salut al centre educatiu: alguns sistemes educatius europeus incorporen infermeries dins els centres educatius, gestionades per professionals d’infermeria i psicologia, fet que permet atendre necessitats de cures bàsiques d’accidents.
  • Confort al centre educatiu: pactar amb l’Ajuntament perquè vetlli per unes condicions acústiques i ambientals òptimes al voltant del centre educatiu. Per exemple, que les obres a la via pública s’iniciïn a partir de la finalització de l’horari lectiu, per tal que la contaminació acústica no afecti la concentració de l’alumnat i per evitar riscos químics i biològics.

Fonts