Accions per desenvolupar la dimensió social de la identitat de l’estudiant dins el grup classe

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, actuacions per al treball de la dimensió social, de la personalitat i la identitat dels alumnes dins del grup de la classe. La identitat és el conjunt de trets propis d’un individu que el caracteritza enfront dels altres i la consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent dels altres. El desenvolupament psicològic de l’adolescent és un procés de construcció de la identitat en què intervenen els canvis cognitius (pensament i raonament), canvis emocionals i canvis socioculturals. Al centre els alumnes viuen una etapa de construcció de la identitat que per primer cop comença a ser definida amb dimensions característiques de la identitat adulta. Per treballar la dimensió social de la personalitat i la identitat dels alumnes dins del grup classe, el centre podria realitzar alguna d’aquestes accions, entre altres:
  • Pla d’actuació: Elaborar un pla d’actuació perquè els alumnes treballin la dimensió social, de la personalitat i la identitat a l’aula, un pla que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Treballar l’autoconeixement: Incorporar activitats d’autoconeixement a les aules per tal que els alumnes aprenguin la importància de reflexionar sobre un mateix i puguin tenir més clares les seves aptituds, valors, missió, inquietuds, etc., i aprendre a definir-se com a persones sanes amb identitat i personalitat.
  • Treballar el respecte cap als altres: Incorporar en el mètode de treball activitats que treballin el respecte cap als altres i cap a la diversitat d’opinions, pensaments, orientació sexual, creences, gènere, habilitats socials, etc.
  • Realitzar tallers de creixement personal on els alumnes puguin expressar-se amb total llibertat, treballar l’acceptació cap a un mateix i aprendre a tractar la seva situació amb total normalitat i llibertat davant el seu entorn. Es pot parlar a l’alumnat de l’existència d’entitats que lluiten pels drets del col·lectiu LGTBI, entre altres Violeta i Crida LGTB. Se’ls pot parlar d’entitats que lluiten per la identitat cultural dels immigrants, entre altres problemàtiques.
  • Formació per al professorat i les famílies sobre el desenvolupament de la identitat a l’adolescència: Conèixer les complexitats associades a l’etapa de desenvolupament de la identitat cultural, la identitat sexual, les desigualtats de gènere, el valor de les normes, etc., i donar eines per ajudar a construir una identitat satisfactòria amb els mínims conflictes possibles.