Accions que fomenten l’activitat i l’exercici físic

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, actuacions vinculades al foment de l’activitat física i la pràctica de l’esport, tant a dins com fora del centre educatiu. L’esport esdevé una pràctica que millora les capacitats de maduresa i responsabilitat, que ajuda el jovent a sentir-se bé i amb motivació i vitalitat. A través de l’esport es treballa la pertinença a un grup, l’esforç, la constància, l’assoliment d’objectius, la tolerància a la frustració. Psicològicament, l’esport augmenta l’autoestima i l’autonomia, disminueix els nivells d’ansietat, regula el son, proporciona responsabilitat, ajuda a canalitzar l’agressivitat, i a més aporta beneficis socials que influeixen directament en l’augment del benestar emocional. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que infants i adolescents realitzin seixanta minuts d’activitat física diària, com a mínim. Convé reduir el temps destinat a “activitats de pantalla” a menys de dues hores diàries. L’activitat física escassa, amb una alimentació desequilibrada, és un dels aspectes que influeixen decisivament en l’aparició del sobrepès i l’obesitat. Per tal de fomentar l’activitat física i l’esport, el centre podria incidir, entre d’altres, en:
  • Elaboració d’un estudi sobre la realitat i els interessos de l’alumnat per conèixer quant temps d’esport practiquen a la setmana i els seus principals interessos. Aquestes dades permetrien adaptar l’oferta d’activitats del centre.
  • Projecte de foment de l’activitat física i l’esport, amb el suport de professionals d’esports i d’educació, on es tinguin en compte els resultats de l’estudi. Aquest definirà estratègies d’intervenció amb accions concretes a seguir (en horari lectiu i no lectiu), amb les activitats i eixos a treballar i les persones responsables de cada àmbit.
  • Professionals que dinamitzin les activitats esportives durant el temps d’esbarjo, amb oferta de materials per al desenvolupament de les activitats. Vetllar perquè aquestes activitats dinamitzades siguin diferents cada dia i inclusives, amb jocs cooperatius i no competitius, i evitant discriminacions.
  • Promocionar una activitat física saludable i regular, per aconseguir una alta connexió entre els adolescents. Un adolescent que practica activitat física regular té més possibilitats de ser un adult sa.
  • Patis oberts: l’Ajuntament pot destinar les instal·lacions esportives del centre a organitzar activitats de patis oberts durant els temps no lectius.
  • Activitats extraescolars de promoció de l’activitat física i l’esport que puguin contribuir al benestar dels estudiants (teatre, expressió corporal, activitats artístiques, ball).
  • Plans individuals de foment de l’exercici físic: des de l’àrea d’educació física es poden destinar unes hores al mes per elaborar un pla d’esport per als alumnes, a través de tutories individuals o grupals, amb alumnes i famílies.
  • Descomptes per a estudiants en activitats esportives del municipi i xerrades de difusió sobre els projectes de les entitats esportives del municipi.
  • Trobades esportives de diferents centres educatius: l’àrea d’educació de l’Ajuntament pot organitzar trobades amb, per exemple, eixos temàtics variats i amb la culminació d’una trobada esportiva dels diferents centres educatius del municipi.
  • Taller a les aules sobre salut i esport: organitzar tallers sobre la importància de l’esport i la salut, lligat a la promoció d’una alimentació saludable, un descans adequat i el no consum de substàncies addictives.
  • Formació per a famílies: organitzar formacions per a famílies sobre com incloure l’activitat física i l’exercici físic en la rutina quotidiana i en les activitats familiars de cap de setmana.