Accions que permeten als estudiants manifestar-se com a persones amb autonomia, crítiques i responsables

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, actuacions que permetin als alumnes construir-se com a persones amb autonomia, crítiques i responsables. L’esperit crític és la capacitat de l’ésser humà de qüestionar-se principis, valors i normes que se li ofereixen des de l’entorn en què es desenvolupa, essent capaç de formar-se un criteri propi que li permeti prendre les seves pròpies decisions en les diferents situacions que se li presentin. Un dels objectius principals de l’educació és ensenyar l’alumnat a pensar i a reflexionar. L’autonomia es refereix a la regulació del comportament per normes que defineix l’individu mateix, i la responsabilitat és un valor que es troba a la consciència de la persona, que li permet reflexionar, administrar, orientar i valorar les conseqüències dels seus actes. El centre podria realitzar alguna d’aquestes accions, entre altres:
  • Elaboració d’un pla: Elaborar un pla d’actuació per incorporar-hi accions que fomentin l’autonomia, l’esperit crític, la responsabilitat, habilitats de comunicació, presa de decisions, etc., un pla que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Activitats i dinàmiques que fomentin l’esperit crític: debats sobre diferents temes (història, conflictes actuals, dilemes morals, moviments de reivindicació social com ara el feminisme, el 15M, etc.), anàlisi de textos, cinefòrum amb pel·lícules i documentals, anàlisi de notícies, etc. Es podria debatre sobre temes d’actualitat: consum de substàncies tòxiques, violència de gènere, assetjament (bullying), LGTBI, etc. Un dels objectius principals de l’educació és ensenyar l’alumnat a pensar i a reflexionar.
  • Activitats i dinàmiques que fomentin l’autonomia, la responsabilitat, l’apoderament i la capacitat de decisió dels alumnes.
  • Introducció d’aquestes competències de manera transversal a totes les assignatures: Al claustre de professorat es podria treballar com aplicar aquestes competències de manera transversal a cada assignatura.
  • Elaboració de projectes/treballs en grup per tal de posar a la pràctica els rols de cadascú i les competències bàsiques i transversals. En acabar els projectes/treballs seria interessant analitzar quin rol ha adoptat cadascú i com s’ha sentit.
  • Activitat d’autoavaluació i avaluació dels companys: Per tal de fomentar l’esperit crític cap a un mateix i posar en pràctica la capacitat de dir el que ens agrada i no ens grada d’una manera assertiva.
  • Formació per a professors i pares: Organitzar formacions sobre com treballar l’esperit crític amb ells mateixos i amb els alumnes i altres competències com ara la responsabilitat i l’autonomia.
  • Bústia de propostes per millorar: Existència de bústies per comunicar de manera formal allò que els membres de la comunitat educativa pensin que no funciona i que s’hauria de revisar per tal que vagi millor.

Fonts