Accions que promouen l’aprenentatge de formes de vida col·lectiva i la capacitat d’identificar-se amb el projecte educatiu del centre

Aquest indicador pretén mostrar en quina mesura el centre educatiu ha incorporat, a les seves estratègies d’intervenció, actuacions que afavoreixin una vida social i col·lectiva sana, tant a dins com a fora del centre, i que els estudiants participin en la construcció del projecte de centre. La consciència col·lectiva és un conjunt de creences i sentiments comuns entre la majoria dels membres d’una determinada societat. La participació es pot considerar com la implicació de les persones en la presa de decisions públiques. La participació i implicació dels estudiants i altres agents de la comunitat educativa en la dinàmica del centre contribueix d’alguna manera a la identificació i sentiment de pertinença i, d’aquesta manera, s’incideix també en el benestar emocional. El centre podria realitzar alguna d’aquestes accions:
  • Elaboració d’un pla per incorporar accions que afavoreixin una vida social i col·lectiva sana tant a dins com a fora del centre, un pla que desenvolupi les accions concretes a seguir, adaptat al centre educatiu, i amb els protocols d’intervenció desenvolupats.
  • Definició d’un projecte educatiu de centre compartit: Implicar tota la comunitat educativa en l’elaboració del projecte educatiu de centre, convertint-lo en un projecte participatiu i col·lectiu, que permeti a tota la comunitat educativa sentir-se’n partícip i identificada.
  • Treball a les aules sobre el respecte i sobre les normes de convivència del centre.
  • Activitats i dinàmiques pensades per ajudar a donar visibilitat, integrar i cohesionar els estudiants amb dificultats socials i a integrar-se a la xarxa del grup de classe.
  • Excursions: Organitzar sortides i activitats culturals, de natura, etc. destinades a tots els cursos, assequibles econòmicament i inclusives per a tots els públics. Es podrien organitzar fora de l’horari lectiu, durant el cap de setmana o a les tardes.
  • Activitats fora de l’aula: Fer classe fora de l’aula per tal de trencar la rutina i fomentar el bon ambient.
  • Activitats amb alumnes d’altres cursos: Fomentar la participació en iniciatives solidàries, cooperar amb les associacions, programes d’aprenentatge-servei, voluntariat, organització d’activitats a dins del centre pensades per a tota la comunitat educativa, etc.
  • Espais de trobada: Definir espais que convidin a socialitzar-se. Aquests espais es poden utilitzar durant la sortida i entrada al centre.
  • Comitè d’estudiants i delegats: Es podria muntar un comitè d’estudiants que vetlli pels drets dels estudiants.
  • Realització d’assemblees cada tres mesos en què es convidi tota la comunitat educativa i engegar processos participatius en els casos més complexos.
  • Enquestes per conèixer l’opinió de tota la comunitat educativa sobre diferents temes. En algun d’aquests temes també seria interessant copsar l’opinió de les famílies, sobretot a principi de curs.
  • Formació per a l’equip directiu: Per aprendre a promoure processos participatius.
  • Formació per a estudiants i professorat sobre la resolució de conflictes a l’aula, les relacions tòxiques i habilitats socials de comunicació mitjançant un clima obert i tolerant a l’aula.
  • Formació per als pares en resolució de conflictes familiars.

Fonts